אבן שן אצל כלבים וחתולים

מה הן הסכנות בהצטברות אבן שן על כותרות השיניים בכלבים וחתולים? כיצד מטפלים בהצטברות אבן שן אצל כלבים וחתולים וכיצד ניתן למנוע את הצטברותה של אבן השן? על כך ועוד בשורות שלפניכם.

היגיינת פה לכלבים וחתולים – רקע כללי

חלל הפה בקרב חיות המחמד רווי בחיידקים העלולים לגרום ולהוביל להתפתחות מחלת חניכיים, וכפועל יוצא מכך לסיבוכים שונים במצב בריאותן הכללי של חיות המחמד. מנגד, שמירה על היגיינת חלל הפה בקרב חתולים וכלבים, יכולה לסייע רבות למניעת מחלות שונות בחלל הפה, שחלק גדול מהן מתפתח בעקבות הצטברות חיידקים ואבן שן על השיניים של חיות המחמד.

מספר מילים על הצטברות אבן שן בכלבים וחתולים

אבן שן

אבן שן

הצטברות אבן שן על גבי כותרות השיניים של חיות המחמד, היא תופעה נפוצה הנגרמת כתוצאה של חוסר צחצוח השיניים. רובד השן מורכב מחיידקי חלל הפה וחלבוני רוק ומתחיל  להיווצר מחדש דקות ספורות לאחר הצחצוח. במידה ושכבה זו אינה מוסרת היא עוברת תהליך של הסתיידות והופכת לאבן שן. כלבים מגזעים זעירים סובלים יותר מבעיה זו בשל הלסת הקטנה וצפיפות השיניים.

הצטברות אבן שן- כל הסיבוכים האפשריים

כפי שציינו לעיל, הצטברות אבן שן על גבי כותרות השיניים של חיות מחמד עלולה לגרום למספר סיבוכים רפואיים בחלל הפה ואיברי גוף נוספים של חיות המחמד. מחקרים שונים הנערכים בשנים האחרונות בתחום הרפואה הוטרינרית, מצביעים על התכנות קשר בין מחלת חניכיים מתקדמת לבין שינויים פיזיולוגיים כאלו ואחרים בשריר הלב ואיברים פנימיים נוספים בגופן של חיות המחמד, לרבות, כליות וכבד. בין יתר הסיבוכים האפשריים עקב הצטברות חיידקים ואבן שן תמצאו:

דלקת חניכיים- דלקת החניכיים של כלבים וחתולים פוגעת בחניכיים בלבד אך חוסר טיפול בה או הזנחה מתמשכת עלולה להוביל להתפתחות מחלת חניכיים אשר פוגעת במנגנון תמיכת השן כגון עצם הלסת .

נסיגת חניכיים- הצטברות של רובד ואבן שן על גבי כותרות השיניים, עשויה לגרום לנסיגת החניכיים, ולחשיפת שורש השן תהליך המלווה בכאב.

זיהומים- זיהום/דלקת תהליכים התוקפים את מרכיבי מנגנון תמיכת השן וכתוצאה מכך אובדן שיניים וכאב רב.

ריח רע מחלל הפה- נגרם מפעילות חיידקי חלל הפה ואינו טבעי גם לא לכלבים וחתולים!

 כיצד תדעו שחיית המחמד שלכם סובלת מהצטברות אבן שן?

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

אבן שן

הפעולה החיונית ביותר לשמירה על היגיינת הפה של חיית המחמד שלכם היא בדיקה וצחצוח השיניים על בסיס יומי. ע"י בדיקה וצחצוח יומי תוכלו להבחין האם החניכיים אדומות, האם נודף ריח רע מחלל הפה והאם ישנם סימנים להופעת דלקת, דימום חניכי או מוגלה. כמו כן, תוכלו לזהות סימנים התנהגותיים כגון: חוסר תיאבון ותוקפנות סימנים הייתכן ומעידים על כך שחיית המחמד סובלת מכאב בחלל הפה.

הצטברות אבן שן- כיצד ניתן לטפל בבעיה?

במידה וגם אתם זיהיתם את אחד התסמינים המופיעים בפסקה הקודמת, זה הזמן לפנות אל "שן-הב", מרפאת שיניים וטרינרית לצורך גיבוש תכנית טיפול התואמת את מצב השיניים של חיית המחמד שלכם. טיפול באבן השן בחתולים וכלבים מתבצע ע"י ניקוי שיניים והסרת אבן השן. טיפול זה מתבצע תחת הרדמה כללית, המאפשרת לד"ר חני רצקין לבדוק באופן היסודי ביותר את מצב חלל הפה, לבצע צילומי רנטגן במידת הצורך ולהסיר את אבן השן המופיעה על גבי כותרות השיניים של חיית המחמד שלכם.

עם סיום הליך הניקוי האורך בין שעה לשעתיים, אתם כבעלי חיית המחמד, תקבלו הדרכה מקצועית לצחצוח נכון של השיניים על מנת להסיר את שכבת הרובד של חיית המחמד שלכם באופן יומי. שימו לב- לא מומלץ להתחיל בפעולת צחצוח מבלי לבצע הסרת אבן שן יסודית מכותרות השיניים. צחצוח השיניים ללא טיפול מקדים להסרת אבן השן במרפאה לא יביא לתוצאות הרצויות ואף עלול לגרום לכאב וסבל בקרב חיית המחמד.

טיפים למניעת הצטברות אבן שן בחתולים וכלבים

  • הקפידו על פעולת צחצוח סדירה –אחת ליום.
  • רכשו מברשות שיניים עם סיבים רכים.
  • רכשו אך ורק משחות שיניים המותאמות לחיות מחמד – קיימות מספר משחות שיניים המיועדות לחיות מחמד, וכל שימוש במשחת שיניים אחרת אסורה בהחלט!
  • השתמשו בסוגי מזון המעכבים הצטברות אבן שן – היוועצו עם ספק המזון באמצעותו אתם רוכשים את המזון לחיית המחמד.
  • הקפידו על ביקור תקופתי במרפאת שיניים לחיות מחמד, וזאת לצרכי בדיקה שגרתית-תקופתית של חלל הפה.
  • בדקו את חלל הפה של חיית המחמד באופן קבוע ובדקו האם היא סובלת מאודם בחלל הפה, דימום או הפרשות מהחניכיים או ריח רע.

לקביעת תור לניקוי שיני כלביכם או לחתול, התקשרו לחני – 09-9587600

 

 

 

 

Tags: , , , ,

Trackback from your site.

תמיד שמחים לייעץ ולעזור!

ב"שן-הב" אנו מעניקים טיפולי שיניים לחתולים וכלבים. מטפלים בבעיות נפוצות כמו ריח רע מהפה, אך גם בבעיות מורכבות יותר כגון עקירות כירורגיות, טיפולי שורש, יישור שיניים ועוד. כל הטיפולים נעשים בעזרת המכשור המתקדם ביותר בתחום.





סניפים ברחבי הארץ

צפון :
חיפה, מדי-וט, רח' איינשטיין 8

מרכז הארץ:
הרצליה, רח' הנדיב 7
בן שמן - מרכז טיפול נמרץ

התקשרו עכשיו! 09-9587600